Thursday, 7 December 2017

SELAMAT PENGANTIN BARU JAN DAN ISTERI

Agak kalut jugak minggu ni dengan tempahan bahulu yg diterima.
.
Kebanyakannya..semuanya menempah Hayyanarz Bahulu Kemboja yg dijadikan doorgift di majlis masing-masing.
.
Berkebetulan pula..hujung minggu berlangsungnya majlis kenduri perkahwinan Jan dan isteri. Dek kekalutan dengan menyiapkan tempahan, di hari akad nikah, kami sekeluarga tak dapat bersama ke Taiping di mana majlis pihak pengantin perempuan berlangsung.
.
Bagi menyantuni anak menakan, kami telah ke Taiping keesokan harinya.
.
Perjalanan ke Taiping dimulai agak awal. Ye la kan….dari Perlis akan akan ambil masa kurang lebih 3 jam.
.
Alhamdulillah..suasana pagi sesudah solat subuh agak dingin. Jangan la hujan. Perjalanan agak jauh juga ni.
.
Anak-anak semuanya dah siap. Pagi masih lagi gelap dan sejuk. Ye la kan…malam tadi hujan.
.
Jam dah pun menunjukkan 6.30 pagi. Kereta dah pun dihidupkan tadi sebelum solat subuh. Kereta enjin diesel ni…kena perangat awai sikit..lambat panas katanya.
.
OK…semua dah siap..jom kita mulakan perjalanan ke Taiping dengan Nama Allah dan selawat atas Nabi.
.
Jalan masih lagi basah dek hujan yg agak lebat semalam . Tapi pepagi ni…jalan agak lengang…agak lancar. Lagi pun musim cuti sekolah sekarang ni.
.
Sampai Gurun…pagi dah pun mula cerah. Sejuk…ggrrrrr…. Terasa nak shhhhh pulak. Henti rehat la dulu..selesaikan apa yg patut.
.
Selesai segala urusan, perjalanan diteruskan. Selepas dalam sejam…rehat kejap di Tol Sungai Dua. Dah tua-tua ni…dah tak berapa nak tahan lama memandu..tak macam dulu, boleh memandu non-stop.
.
Perut mula rasa lapar. Nak sarapan kat mana ya??? Kat Taiping la nanti sarapan…tak jauh mana dah rasaanya nak sampai.
.


Akhirnya..selepas rehat sekejap kat Gunung Semanggol, kami sampai Taiping..terus berhenti kat sebuah kedai yg letaknya kat Pekan Simpang..yg tak jauh dari simpang empat trafik light yg boleh ke Kuala Sepetang.
.
Alhamdulillah…cuaca agak cerah. Tak menunjukkan akan hujan.
.
Boleh tahan juga makanan kat kedai ni. Saya telah order bubur nasi, Bang Cik makan nasi ayam hainan, Adik roti canai, Kakak dan Ibu kongsi mee bandung.
.
Kena la lapik perut sikit sebelum makan nasi kenduri kejap lagi. Lagi pun jam baru ja menunjukkan 10.30 pagi. Makan kenduri tengahari nanti, selepas zohor.
.
Seusai makan, kami terus menuju ke homestay di mana rombongan pengantin berhimpun sebelum bergerak ke rumah pengantin perempuan.
.
Rombongan pengantin lelaki datang sehari sebelumnya…di mana majlis akad nikah berlangsung.
.
Sampai ja di sana, saya terus ambil peluang untuk rehat dan tidur sekejap…supaya nanti tak la mengantuk ketika memandu balik petang nanti.
.
Seusai solat zohor berjemaah di masjid berdekatan, kami semua termasuk pengantin bergerak menuju ke rumah pengantin perempuan.
.
Kami disambut dengan paluan alunan kompang. Agak meriah suasana.
.
Sampai ja ke khemah..terus kami di bawa ke meja yg dikhaskan untuk rombongan pengantin. Perut pun dah mula berkeroncong..bahkan muzik rock pun dah berbunyi ni.
.
Apa lagi..santap la… Menu sedap dengan nasi beriani, ayam masak ros, daging masak hitam, sayur pisang masak lemak cili api, acar buah…wahhhh..sedap.
.
Air pula sirap lengkong dan air asam…perghhh…sejuk tekak baq hang..
.


Selesai sesi bergambar dan makan beradab..kami sekeluarga mula bergerak pulang ke Perlis.
.
Tapi..teringin pula nak merasa durian kat Taiping ni. Moga-moga ada rezeki jumpa durian. Jadi kami tak ikut rombongan yg terus balik ke utara.
.
Saya terus hubungi kawan yg berada di Taiping ni…bertanyakan lokasi-lokasi sekitar…kat mana ada jual durian.
.
Nampaknya….tiada rezeki…kat belakang Hospital Taiping tak ada…kat Kemunting juga tak ada. Tak pa la…try cari kot-kot ada jual kat tepi jalan sepanjang balik ke Perlis.
.
Namun tiada terjumpa peniaga yg jual durian. Yang banyak…menjual cempedak. Tak pa…dah tiada rezeki doyan.
.
Hujan mula lebat kat Taiping ni. Perjalanan pulang kami ikut jalan dalam sehinggalah Bukit Merah..dan masuk ke lebuhraya melalui Tol Bukit Merah.
.
Hujan amat lebat sekali. Pemanduan juga agak perlahan…malah terjadinya kesesakan jalan sebelum exit Jawi dek kemalangan antara sebuah van, MPV dan sebuah kereta.
.
Sampai ja kat Juru…hujan mulai seriat….teruskan perjalanan sehingga R&R Gurun untuk solat maghrib.
.
Alhamdulillah…hampir jam 9.30 malam…kami sekeluarga sampai rumah.
.
Dikesempatan ini…Pak Ndak dan Mak Ndak sekeluarga mengucapkan Selamat Pengantin Baru kepada Jan dan isteri. Semoga berbahagia hingga Jannah.
.
Selamat menimang menantu juga diiucapkan kpd Kak Yam dan Bang Syed.
.
Esok….start balik ke tugasan..siapkan tempahan bahulu..